۱۳۸۹ آبان ۲۰, پنجشنبه

گزارشي از روش تبليغات شركت‌هاي بزرگ IT‌

ندا لهردي - زمين مي‌چرخد؛ چه از شمال به جنوب برويم يا از جنوب به شمال. اما چرخش زمين را حس نمي‌كنيم و تنها طلوع و غروب خورشيد را به عنوان نتيجه نظاره‌گر هستيم.
چرخش زمين تنها يك نمونه است از تمام اتفاقاتي كه هر روز در اطرافمان مي‌افتد و ما را بي‌آنكه بخواهيم با خودشان همراه مي‌كنند.
مقاومتي در كار نيست، چون در اين بازي ما هيچ انتخاب ديگري نداريم.
تبليغات و آگهي‌هاي رنگارنگ و مختلف هم درست همين منوال را در پيش مي‌گيرند و در واقع به اين علت است كه خواسته يا ناخواسته ما را تحت‌تاثير خودشان قرار مي‌دهند. به اين ترتيب در همين جنگ‌هاي تبليغاتي است كه شركتي به شهرت رسيده و به سود سرشاري دست پيدا مي‌كند و در مقابل شركتي ديگر از گردونه رقابت خارج مي‌شود و ركود را تجربه مي‌كند.
در اين ميان شركت‌هاي بزرگ فعال در عرصه تكنولوژي هم با چنين جنگ‌‌هايي رو به رو هستند.
در واقع اگر بخواهيم دقيق‌تر در اين مورد قضاوت كنيم بهتر است بگوييم كه اين شركت‌ها به دليل نوع فعاليتشان كه آنها را با تكنولوژي روز همراه مي‌كند و البته به علت حجم محصولات جديدي كه در هر سال يا حتي هر ماه روانه بازار مي‌كنند، شايد بيشتر از شركت‌هاي ديگر با چالش‌هاي عرصه تبليغات درگير هستند.
به همين دليل اين شركت‌ها هر روز روش تازه‌اي را براي معرفي محصولات و خدمات خود انتخاب كرده و به كار مي‌گيرند.
با اين اوصاف بد نيست با بعضي از روش‌هاي تبليغاتي كه برخي شركت‌هاي بزرگ تكنولوژي به كار مي‌گيرند آشنا شويم.

نت Microsoft روي آنتن
غول بزرگ نرم‌افزاري دنيا هم اگرچه نيازي به معرفي ندارد اما براي عقب نيفتادن از اين روند رقابتي، شيوه‌هاي متنوعي را براي تبليغاتش برمي‌گزيند.
Microsoft در حالي كه اين راه‌هاي مختلف را در طول سال‌ها تجربه كرده است، اما گويا نمايش و تيزرهاي تلويزيوني را بهترين راه معرفي محصولات خودش يافته است.
درست به همين علت هم هست كه تمام محصولات اين شركت معمولا در تيزرهاي تلويزيوني با موسيقي جالب پخش مي‌شوند.
Microsoft اولين بار در سال 1995 «ويندوز 95» را در يك آگهي تلويزيوني با موسيقي و صداي «رولينگ استون» معرفي كرد.
در سال 1996 هم اين شركت «ويندوز 98/95» خود را با شعار تبليغاتي «امروز مي‌خواهي به كجا بروي؟» و در مونتاژي هنرمندانه از نرم‌افزارهاي مختلف تحت‌ويندوز معرفي كرد.
«آفيس 2003» اين شركت هم در يك تيزر چند دقيقه‌اي كه در آن به مخاطبان تاكيد مي‌شد كه اگر نرم‌افزارت را به روز نكني، يك دايناسور باقي خواهي ماند، به كاربران سرتاسر جهان معرفي شد.
نمايش تبليغاتي Xbox360 هم در سال 2005 توجه اغلب كاربران را به خودش جلب كرد.
در اين آگهي جالب مسافران ايستاده در ايستگاه قطار شهري در صحنه‌اي خيالي توسط چندين تيرانداز محاصره مي‌شوند.
«ويندوز ويستا» اما با تبليغات ساده‌اي كه در آنها هيچ اشاره‌اي به قابليت‌هاي آن نشده بود معرفي شد و انتقاد بسياري از كارشناسان را هم برانگيخت.
پخش‌كننده موسيقي Zune شركت Microsoft اما در سال 2007 با نمايشي جذاب و موسيقي جالبي كه به خوبي با صحنه‌ها تلفيق شده بود، براي اولين بار به نمايش درآمد.
اين تيزر تبليغاتي به اندازه‌اي جذاب بود كه بسياري از بينندگان تاييد كردند كه ويدئوكليپ اين موسيقي به اندازه اين تيزر زيبا نبوده است.
در سال 2008 هم Microsoft يك بار ديگر براي تبليغ نسخه جديد Xbox360 در يك نمايش تلويزيوني متخصصاني را در يك آزمايشگاه به تصوير كشيد كه راه‌هاي برقراري ارتباط بهتر والدين با كودكان را آموزش مي‌دادند.
به اين ترتيب Microsoft سعي مي‌كند با به‌كارگيري تصاوير زنده و موسيقي توجه مخاطبان را به محصولاتش جلب كند.

Apple، سيبي كه متفاوت مي‌انديشد
يكي از بزرگترين شركت‌هاي كامپيوتري دنيا از تبليغات مختلف چاپي و تلويزيوني براي معرفي محصولاتش استفاده مي‌كند.
اگرچه اغلب كاربران محصولات Apple را با شعار تبليغاتي «متفاوت بينديش» مي‌شناسند، اما اين شركت راه‌هاي مختلفي را براي القاي اين ايده به كار مي‌بندد.
اولين تبليغات Apple در سال 1983 و براي معرفي كامپيوترهاي مكينتاش بود. اين آگهي در قالب يك بروشور 18 صفحه‌اي در مجله‌هاي معتبر عرضه مي‌شد.
«1984» هم نام يك آگهي تلويزيوني بود كه در آن كامپيوتر شخصي مكينتاش معرفي شد.
شعار «متفاوت بينديش» هم در سال‌هاي دهه 1990 به صورت آگهي‌هاي چاپي، آنلاين و تلويزيوني در ذهن مخاطبان نقش بست.
«ipod people» هم نام يك تيزر تبليغاتي بود كه براي معرفي ipod با صحنه‌هايي جالب از تركيب نور و موسيقي در دهه 2000 به نمايش گذاشته مي‌شود.
Apple اما در سال‌هاي اخير حجم بيشتر تبليغاتش را در كليدواژه‌هايي خاص در همايش‌هاي سالانه Macworld متمركز كرده است.

?=HP+شما
شركت بزرگ HP هم مانند اغلب شركت‌هاي ديگر از روش‌هاي مختلف تبليغاتي استفاده مي‌كند.
HP اما معمولا از تصاوير ساده براي نمايش تكنولوژي‌هاي كاربردي بهره مي‌برد. اين تصاوير كه به صورت بنرهاي تبليغاتي و تيزرهاي تلويزيوني به كار گرفته مي‌شوند، در حقيقت تاثير تكنولوژي در زندگي روزمره را به نمايش در مي‌آورند.
اين شركت در يكي از تيزرهاي تبليغاتي خود براي پرينترهاي هوشمند عكس خود از بازيگر 10 ساله و محبوب فيلم «خانم سان شاين كوچك» استفاده كرده است.
عنصر اصلي تبليغات HP اما استفاده از عكس، تصاوير و رنگ‌هاي متنوع و تركيب آنهاست.
HP اما بزرگترين پروژه تبليغاتي خود را در سال 2003 با هزينه 300 ميليون دلاري براي بنر تبليغاتي «HP+ شما» (HP+YOU)، انجام داده است.

Dell در دستان «بن كورتيس»
شركت Dell بيشترين تبليغات خود را مانند Microsoft از طريق نمايش‌هاي تلويزيوني انجام مي‌دهد.
اين در حالي است كه مهم‌ترين پروژه تبليغاتي و بازاريابي اين شركت در طرح‌هايي براي عرضه محصولات ارزان قيمت خلاصه مي‌شود.
با اين همه اما معروف‌ترين تبليغات شركت Dell در اوايل دهه 2000 و با حضور بازيگر آمريكايي معروف «بن كورتيس» انجام شد.
بن كورتيس كه سخنگوي قبلي اين شركت هم بوده در اين تبليغ تلويزيوني با نام «استيون» و با جمله كليدي «آقا، شما يك كامپيوتر Dell داريد!» به شهرت رسيد.

Sony و تقابل سياه و سفيد
شركت بزرگ صوتي و تصويري Sony هم با تبليغات مختلفي شناخته شده است.
در اين ميان اما جنجالي‌ترين تبليغ اين شركت در سال 2006 و براي نمايش كنتراست بالاي تصاوير ارائه شده توسط محصولات Sony به نمايش درآمد.
در اين تبليغ كه به صورت يك بنر بود يك مادر و دختر سياهپوست در لباس‌هايي يكدست سفيد يكديگر را در آغوش گرفته‌اند.
Sony اما براي 10 سالگي عرضه كنسول بازي پرطرفدارش يعني Play Station هم در يك نمايش تلويزيوني از جمله «مصائب ده ساله» برگرفته از فيلم معروف «مصائب مسيح» به كارگرداني مل گيبسون استفاده كرد.

منبع : دنياي اقتصاد

هیچ نظری موجود نیست: